loading...
لرد وب
دانیال بازدید : 11 پنجشنبه 14 شهریور 1392 نظرات (1)
خبر آنلاین: نمونه‌ای از خودرو افسانه‌ای سیلور ارو 1954 که موفق شد جوایز گرندپریکس را درو کند، به مبلغ 31میلیون دلار به فروش رسید؛ اما چرا این خودرو این قدر باارزش است؟

محبوبه عمیدی: خودروی فرمول یک Silver Arrow 1954 که مقام قهرمانی را برای خوان مانوئل فانجیوی آرژانتینی به ارمغان آورده بود، این ماه در حراجی در لندن به مبلغ بیش از 31میلیون دلار به فروش رسید و رکورد 16میلیون دلاری پیشین را که متعلق به فراری تسلا بود، شکست.

خریدار ناشناسی رقمی نزدیک به 21میلیون پوند را برای این خودرو که با رقم اولیه 17.5میلیون پوند در جریان فستیوال گودوود توسط حراجی انگلیسی بونهام به حراج گذاشته‌شده بود، خرید و باعث شد رقم پیشنهادی برای یک خودرو در حراج نزدیک به 2 برابر بیشتر از پیش شود.

این عدد غیرقابل تصور، بزرگ‌ترین رقمی است که طی یک سده حیات صنعت خودروسازی برای یک خودرو پیشنهاد شده است؛ اما ببینیم چه عواملی باعث شده سیلور ارو اینقدر باارزش باشد؟


این خودرو که در نوع خود بسیار نادر است و موفق‌شده صنعت خودروسازی را تحت‌الشعاع قرار دهد، در زمان خود ترکیبی از فناوری‌های روز صنعت خودروسازی بوده، توسط یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌ها در فرمول یک رانده شده و پیروزی‌های متعددی را برای او به ارمغان آورده است.

کمیابی
مرسدس بنز پس از 15 سال غیبت و پشت سر گذاشتن جنگ‌جهانی دوم با این خودرو به مسابقات اتومبیل‌رانی بازگشت و موفق شد عنوان اول فرمول یک و مسابقات قهرمانی خودروهای اسپرت را طی دو سال متوالی از آن خود کند. از سوی دیگر تنها 14 دستگاه خودروی W196R تولید شد که در حال حاضر 10 نمونه از آنها باقی‌مانده‌اند. 3 عدد از این خودروها در موزه نگهداری می‌شوند و 6 عدد دیگر در اختیار مرسدس بنز هستند. به عبارت دیگر سیلور ارو شماره شاسی 006/54 که به حراج گذاشته‌ شده، تنها نمونه باقی‌مانده از این مدل بوده که به یک مجموعه‌دار اختصاص داشته است.

سیلور ارو توسط فانجیو که یکی از شناخته‌شده‌ترین و تأثیرگذارترین رانندگان در مسابقات اتومبیل‌رانی جهان است، رانده شده و توانسته ظرف مدت 18 ماه دو عنوان اولی گرندپریکس نهایی را کسب کند.


این خودرو از لحاظ تکنیکی نیز بسیار باارزش بوده و به منظور بردن عناوین جهانی ساخته شده است. خودروهای W196R اولین خودروهای فرمول یک بودند که از تزریق سوخت به موتور استفاده می‌کردند. مرسدس بنز مدت‌ها با شرکت آلمانی بوش همکاری کرد تا بتواند این موتورها را که به سرعت در تمامی خودروهای فرمول یک به کار گرفته شدند، طراحی کند.

بدنه خارجی این خودرو تنها 36 کیلوگرم وزن دارد و بسیارشبیه به W125 Silver Arrow که در سال 1937/1316 رونمایی شد، طراحی شده است. این خودرو توانی معادل 595 اسب‌بخار تولید می‌کرد و با توجه به اینکه تنها 750 کیلوگرم وزن داشت، نسبت نیرو به وزنی را تأمین می‌کرد که تا زمان ظهور موتورهای توربوی دهه 1980/1360 بی‌رقیب باقی ماند.


این نمونه نیز مانند مدل‌های W125، W154 و W165 که به ترتیب در سال‌های 1937 تا 39 طراحی شدند، پس از جنگ‌جهانی دوم توسط رودولف اولنهات طراحی شد. او رئیس بخش تست خودروهای خانواده مرسدس بنز و گروه فرمول یک بود.

فناوری‌های متعدد به‌کار گرفته‌شده در W165R باعث شد این خودرو از رقیبان خود به خوبی فاصله بگیرد و بتواند راه را برای تولیدات بهتر در صنعت خودروسازی هموار کند. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به ترمزهای داخلی، سیستم تعلیق مستقل و طراحی آیرودینامیک بدنه اشاره کرد.

سرآمد در آیرودینامیک

بدون‌شک مهندسان مرسدس بنز طی سال‌های پایانی دهه 1930/1310 بهترین شناخت را نسبت به آیرودینامیک خودرو داشتند. آنها اولین تونل باد را در سال 1939/1318 به‌کار گرفتند.

پیش از این در زمستان 1938 این شرکت موفق شد با به‌کارگیری موتور سوپرشارژ دوتوربویی توانی معادل 736 اسب‌بخار تولید کرده و رکورد 432.7 کیلومتر بر ساعت را در جاده‌ها از خود به‌جا بگذارد. مرسدس بنز تا مدت‌ها با این سرعت رکورددار سرعت در اتومبیل‌رانی بود. این رکورد می‌توانست پیش از آغاز مسابقه فضایی میان کشورها نشان‌دهنده توان تکنولوژیکی آلمان و متحدانش باشد یا حداقل هیتلر و موسلینی این‌طور فکر می‌کردند.


دو سال بعد T80 Blackbird با موتور V12 اقتباس شده از جنگنده‌ها آماده بود تا با 3000 اسب‌بخار قدرت باز هم رکورد تازه‌ای در سرعت به جا بگذارد؛ اما با آغاز جنگ‌جهانی دوم هرگز این شانس را پیدا نکرد. این موتور قرار بود از ترکیبی از سوخت‌ها شامل الکل متیلیک (63%)، بنزن (16%)، الکل اتیلیک (12%)، استون (4.4%)، نیتروبنزن (2.2%) و سوخت هواپیما (حدود 2درصد) استفاده کند و سرعت خودرو را به 750 کیلومتربرساعت برساند.

با آغاز جنگ مرسدس بنز نیز تا سال 1954/1333 از دور مسابقات اتومبیل‌رانی کنار رفت؛ اما در این سال با W196R موفق شد در 9 مسابقه از مجموع 12 رقابت گراند پریکس جایزه اول را به خود اختصاص داده و به یکی از موفق‌ترین خودروسازان در دوران این مسابقات تبدیل شود.


4 جولای 1954/14ام تیرماه 1333 روزی به یادماندنی برای آلمانی‌های شکست‌خورده از جنگ بود. آنها نه‌‌تنها در این روز تیم قدرتمند مجارستان را در فوتبال شکست دادند؛ بلکه پس از 15 سال دوری از مسابقات اتومبیلرانی همراه با راننده‌ افسانه‌ای خود جوایز گرندپریکس را درو کردند.
دانیال بازدید : 8 پنجشنبه 14 شهریور 1392 نظرات (0)
خبرگزاری ایسنا: در تاریخ 20 تیرماه 1392 در محل سکوهای گازی پارس جنوبی لاشه موجودی عجیب الخلقه توسط پرسنل دریایی شناورهای مستقر در منطقه کشف شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از تابناک، گفتنی است؛ بوی تعفن بسیار عجیب این موجود تا شعاع چند صد متر قابل احساس بود.







 
دانیال بازدید : 8 پنجشنبه 14 شهریور 1392 نظرات (0)
خبرنگاران جوان: حشرات دنیای پیچیده ای دارند و بسیاری از آن ها را حتی با سال ها تحقیق هم نمی توان شناخت چرا که گونه های مختلفی از این موجودات بر روی کره زمین زندگی می کنند و برای شناخت همه آن ها سال ها زمان لازم است.

پشه یک از حشراتی است که با آن به خوبی آشنا هستید زیرا این روزها فصل حضور آن هاست. این حشره های کوچک را هر بار ببینیم خواهیم کشت اما نمی دانیم چه قدر این موجودات پیچیده هستند. در سراسر دنیا نزدیک به 250 هزار نوع متفاوت از پشه ها وجود دارد که با نام های مختلف زندگی می کنند و انواع بسیاری از آن ها تا به حال شناخته شده اند. برخی از آن ها عجیب و برخی دیگر نادر و کمیاب هستند.

پشه نعل اسبی

یکی از عجیب ترین پشه های دنیا را می توان در جنگل های خاصی در اروپا پیدا کرد. این پشه دارای بدنی جالب است که بیشتر آن را شبیه به سوسک یا ملخ ها می کند اما یکی از پشه های عجیبی است که تا به حال پیدا شده است. بدن این پشه از جنسی سخت ساخته شده که از او در برابر خطرات حفاظت می کند. تا به حال دانشمندان نتوانسته اند روش تغذیه این نوع پشه را پیدا کنند و هنوز یکی از ناشناس ترین پشه های دنیا به حساب می آید.



پشه برفی

همانطور که می دانید پشه ها رابطه درستی با سرما و برف ندارند اما این نوع خاص متفاوت ترین پشه است چرا که تنها روزهای سرد سال و در سردترین نقاط جهان زندگی می کند. "پشه برفی" حشره ای است که در شرایط سخت جوی زندگی می کند و بیشتر به عنوان یک حشره ضد یخ زدگی عمل می کند. نیش این پشه باعث میشود تا حیوانات بتوانند سرماهای سخت را تحمل کنند. نکته جالب در مورد این پشه آن است که نمی تواند پرواز کند و بالی ندارد.



پشه خفاش

این پشه از نزدیک بسیار شبیه به یک خرچنگ یا عنکبوت است به همین علت بسیاری آن را اشتباه می گیرند. این پشه تنها روی بدن خفاش ها دیده می شود و پای آن تنها برای پرش از روی یک خفاش به خفاش دیگر استفاده می شود. این پشه ها تنها از خون استفاده می کنند و معمولا تا دوران بلوغ، در خانه های خود که در دیوار غار درست می کنند مانده و سپس وارد بدن خفاش ها میشوند.



پشه اسکی کار

یکی از پشه های بسیار جالب در دنیا را می توانید روی دریاچه های نمک پیدا کنید.این پشه در کنار دریاچه های نمک زندگی کرده و روی سطح دریاچه مانند اسکی بازها حرکت می کند چرا که توانایی پرواز در این نوع پشه نیز وجود ندارد. این پشه بال های بسیار ریزی دارد که تنها قدرت اسکی را به او می دهد. این پشه ها می توانند از نمک یا حشرات و گردهای بسیار ریز موجود در هوا استفاده کنند زیرا اندازه خودشان هم بسیار کوچک است.



پشه شپشی

یکی از انواع پشه که ممکن است روی بدن انسان زندگی کند ولی شاید برای شما عجیب باشد اگر بشنوید که برخی از آن ها تمام عمرشان را روی بدن یک میزبان می گذرانند. بدن این پشه تخت و البته بسیار ریز است همچنین این پشه در اوایل زندگی اش بال دارد ولی وقتی وارد موی بدن یک میزبان می شود بال هایش را از دست می دهد و به همین دلیل همیشه همانجا مستقر می شود. پشه های شپشی مانند دیگر پشه ها از خون تغذیه می کنند و برخی از نمونه های آن ها روی بدن حیوانات نیز دیده می شود.

دانیال بازدید : 4 پنجشنبه 14 شهریور 1392 نظرات (0)

 

 
خبرآنلاین: هر چه سن پدر بالاتر برود، احتمال تولد فرزند دختر افزایش می‌یابد، و البته به همان میزان هم خطر سقط جنین یا تولد کودک دچار اختلال ژنتیکی افزایش می‌یابد.

فقط این زنان نیستند که باید نگران تیک‌تاک ساعت تناسلی خود باشند. به نظر می‌رسد که کیفیت اسپرم مردان هم بعد از سن 35 سالگی رو به زوال می‌گذارد. چنین به نظر می‌رسد که هر چه سن پدر بیشتر باشد، نسبت اسپرمی که کروموزوم جنسی X را حمل می‌کند، به اسپرم حاوی کروموزوم جنسی Y بالاتر می‌رود، به این معنی که بابا‌های پیرتر ، احتمال دختر شدن بچه‌شان بیشتر است.

 جفت کروموزوم جنسی مردان به صورت XY و جفت کروموزوم‌های جنسی زنان به صورت XX است و این بحث که آیا کمیت و یا کیفیت اسپرم مردان با افزایش سن افت می‌کند یا خیر، همیشه جنجال‌برانگیز بوده است. یک متخصص باروری در دانشگاه شفیلد انگلستان به نام آلن پیسی، می‌گوید: «با این وجود، شواهد همه‌گیرشناختی نسبتا قانع کننده‌ای وجود دارد که بچه دار شدن برای مردان پیرتر، کار سخت‌تری است (فارغ از این که سن مادر چقدر باشد) و با افزایش سن مردان، خطر سقط جنین در همسر آنها افزایش می‌یابد». همچنین خطر این که مردان پیرتر، صاحب فرزندانی با اختلالات ژنتیکی شوند، اندکی بیش‌تر از دیگران است.

برای بررسی این مدعا، برونتی استون در «آزمایشگاه‌های فن‌آوری تناسلی» در لوس آنجلس و همکارانش، نمونه‌های اسپرم بیش از 5081 مرد در سنین بین 16 و 72 سال را تحلیل کردند. آنها متوجه یک زوال در کمیت و کیفیت اسپرم مردان بعد از سن 35 سالگی شدند. در برخی از مطالعات قبلی، چنین ادعا شده بود که این کاهش تا سن 50 سالگی شروع نمی‌شود.

پیسی می‌گوید: «خواه 35 سال و خواه 40 سال، پیغام این تحقیق و دیگر مقالات این است که آن مردان باید از تغییرات وابسته به سن خود در سیستم تناسلی خود اگاه باشند و اگر دوست دارند که روزی پدر شوند، نباید دست روی دست بگذارند».

این تحقیق همچنین کاهشی را در نسبت اسپرم‌های حامل Y به X در مردان بالای 55 سال نشان داده است، هرچند علت آن روشن نیست!
دانیال بازدید : 9 پنجشنبه 14 شهریور 1392 نظرات (0)
خبر آنلاین: مونت سنت میشل جزیره ای در نرماندی فرانسه است که در سال 2009 جمعیتی معادل 44 نفر داشته است.


این جزیره که در قرن 8 میلادی بنا شده دارای استحکامات نظامی محکمی بوده و ترکیب ساختاری آن نمونه ای از جامعه فئودالی آن زمان در فرانسه را به تصویر می کشد.


در بالا صومعه، در پایین تر صاحبان کسب و کار مثل مغازه داران، و در پایین تر ماهیگیران و کشاورزان خانه داشته و زندگی می کردند.


مونت سنت میشل یکی از نمادهای فرانسه بوده و به عنوان میراث یونسکو بیش از 3 میلیون بازدید کننده در سال به خود اختصاص داده است.


این هفته بالا امدن آب دریا باعث شد بعد از 134 سال اطراف این جزیره را کاملا آب فرا گیرد.











دانیال بازدید : 10 پنجشنبه 14 شهریور 1392 نظرات (0)
باشگاه خبرنگاران: محققان موفق شدند نور را به عنوان سریعترین چیزی که در دنیا شناخته می شود برای یک دقیقه رکورد شکن متوقف کنند.

محققان آلمانی با موفقیت توانستند اطلاعات را در پرتو آزمایشی در قالب یک تصویر با طول 100 میکرومتر ذخیره و بازیابی کنند که این امر گام مهمی برای پردازش اطلاعات کوانتوم محسوب می شود.

http://www.rouzegareno.ir/files/fa/news/1392/5/6/77836_294.jpg

در خلاء نور با سرعت 300 میلیون متر در ثانیه حرکت می کند و یک دقیقه برای متوقف کردن آن زمان بسیار طولانی محسوب می شود. در یک دقیقه ای که نور متوقف شد می توانست تا 17 میلیون و 700 کیلومتر یعنی بیست دور سفر به ماه حرکت کند.

در سال 1999 دانشمندان نور را 17 متر در ثانیه متوقف کردند، در سال 2001 آنها موفق شدند که نور را برای کسری از ثانیه متوقف کنند و اوایل سال جاری دانشمندان نور را برای 16 ثانیه با استفاده از اتمهای سرد نگاه داشتند، اما توقف نور برای یک دقیقه یک رکورد قابل توجه محسوب می شود.

جورج هینز و همکارانش در دانشگاه دارمستات آلمان لیزری را به یک کریستال مات شلیک کردند. این امر اتمهای کریستال را به دو حالت برهم نهی کوانتومی فرستاد که در فرکانسهایی با دامنه باریک شفاف به نظر می رسد، فرآیندی که به آن شفافیت القایی الکترومغناطیسی (EIT) گفته می شود.

پس از آن محققان لیزر دوم را به کریستال شلیک کردند و با خاموش کردن لیزر اول آن را به دام انداخته، شفافیت از بین رفت و کریستال به حالت مات و کدر خود بازگشت.

یک میدان مغناطیسی می تواند زمان را افزایش دهد اما این امر مستلزم ترکیبات پیچیده لیزری است. دانشمندان برای شکستن سد یک دقیقه الگوریتمی ارائه کرده اند که می تواند مغناطیس بی نقص و ترکیب لیزر را بیابد.

محققان اظهار داشتند که با مواد بهتر امید می رود که این تحقیقات در نهایت به ده ها دقیقه ذخیره نور منتهی شود.
 
دانیال بازدید : 27 پنجشنبه 14 شهریور 1392 نظرات (0)
خبرآنلاین: اخیرا طرفداران جنگ ستارگان در اسن آلمان گرد هم آمده تا از نمایشگاه محصولات فضایی سرگرم کننده بازدید کنند.

اغلب کودکان تماشاچیان پر و پا قرص این نمایشگاه بوده و سعی کردند از نزدیک موجودات فضایی ، تسلیحات بکار رفته در این فیلم، و شخصیتهای جنگ ستارگان را ببینند.

تصاویری از کنگره طرفداران جنگ ستارگان

تصاویری از کنگره طرفداران جنگ ستارگان

تصاویری از کنگره طرفداران جنگ ستارگان

تصاویری از کنگره طرفداران جنگ ستارگان

تصاویری از کنگره طرفداران جنگ ستارگان

تصاویری از کنگره طرفداران جنگ ستارگان

تصاویری از کنگره طرفداران جنگ ستارگان

تصاویری از کنگره طرفداران جنگ ستارگان
دانیال بازدید : 9 پنجشنبه 14 شهریور 1392 نظرات (0)
جام نیوز: دیمیتری بالاندین 39 ساله یک فرد علاقمند به ربات و اهل شهر زاپوروژی اوکراین است که 6 ماه از وقتش را صرف ساختن یک ربات 195 سانتی با استفاده از 500 تکه تخته سه لا کرده است.

او که یک اپراتور جرثقیل است در کودکی با مشاهده ی فیلم روسیه ای "الکترونیک" ساخت سال 1980 متحول می شود. در این فیلم یک پروفسور اقدام به ساخت یک ربات می کند که رفتارش شبیه به انسان است. از آن به بعد دیمیتری شیفته علم رباتیک می شود و در نهایت حدود دو سال پیش تصمیم می گیرد رویای دوران کودکی خود را با ساختن یک ربات به حقیقت تبدیل کند.

 

دیمیتری در ابتدا می خواست ربات را از جنس فلز بسازد ولی به دلیل ساخت ربات در آپارتمان و رسانایی آن مجبور شد در این کار از تخته سه لا استفاده کند.

سرانجام پس از 6 ماه برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل موفق به برش و طراحی تمام قطعات یک ربات چوبی شد. اگرچه او منابعی نداشت که بتواند ظاهر ربات را کاملا شبیه به انسان کند ولی تا جایی که می توانست بهترین راه را برای واقع بینانه نشان دادن آن انتخاب کرد.

 



سیلون (نام این ربات) می تواند خم شود، اندام خود را حرکت دهد، دست هایش را تکان دهد و گردن و تنه اش را بچرخاند اما آقای بالاندین می خواهد او را بهبود بخشد و با اضافه کردن یک موتور رادیو کنترل به او اجازه دهد تا مثل ربات های واقعی حرکت کند ولی متاسفانه این هنرمند اوکراینی برای این کار به بیش از 3 هزار دلار نیاز دارد که این مبلغ بیش از استطاعت مالی اوست.

 

این ربات چوبی 195 سانتی متر ارتفاع و 13.5 کیلوگرم وزن دارد و بدن او از 500 تکه تخته سه لا تشکیل شده است.

این ممکن است شگفت انگیز ترین رباتی باشد که تاکنون ساخته شده است و جالب است بدانید آقای دیمیتری تا اینجای کار تنها 300 دلار هزینه کرده است.

دانیال بازدید : 7 پنجشنبه 14 شهریور 1392 نظرات (0)




برترین ها: تصاویر خارق العاده زیر شکار شدن دلفینی را نشان می دهند که با حمله یک نهنگ قاتل از گروه دلفین ها در سواحل مکزیک جدا شده و پس از دو ساعت گریز از این نهنگ در نهایت طعمه آرواره های نهنگ قاتل 8 تنی می شود. این تصاویر آخرین لحظات این شکار را در غروب خورشید نشان می دهند که توسط عکاسی به نام کریستوفر اسوان گرفته شده اند.


او می گوید: «نهنگ قاتل حدود 2 ساعت با تمام سرعت این دلفین را دنبال کرد و حتی در پرش به بیرون آب تا ارتفاع 4.5 متری پرید. اصلاً نمی دانستم کدام سمت را نگاه کنم، چون معلوم نبود زیر آب به کدام جهت می روند، ناگهان از سمتی بیرون می پریدند و در میان کف و آب ناپدید می شدند.


یک بار نهنگ قاتل درست از جلوی ما بیرون پرید و حدود شش هفت متر آن طرف تر فرود آمد. ناگهان 4 متر به هوا پرید و درست به سمت ما می آمد و فکر می کردیم روی ما فرود می آید ولی مسیرش را کج کرد و درست در کنارمان به آب دریا فرود آمد.»


اسوان که پدر دو فرزند است، بیش از دو دهه است که به تماشای وال ها می پردازد و می گوید: «وحشت و مجادله دلفین برای نجات جانش بسیار ملموس بود. آدم احساس می کرد می تواند جریان آدرنالین در رگ هایش و ضربان تند قلبش را حس کند. این دلفین این سو و آن سو می رفت، ولی به هر سویی که می رفت یک نهنگ راهش را سد می کرد. گاهی سه چهار بار نهنگ ها او را از آب بیرون می انداختند و یک بار هم با دمشان آن را زدند.


باورنکردنی بود. چون این دلفین، دلفین سالم و بزرگی بود. عجیب بود که چطور نهنگ ها مانند یک اسباب بازی با آن بازی می کردند. من حس می کنم که یک ساعت آخر اصلاً لازم نبود، چون نهنگ های قاتل فقط داشتند با آن بازی می کردند و در نهایت که هوا تاریک شد، آنها دلفین را محاصره کردند و کار را تمام کردند.»

 
دانیال بازدید : 10 پنجشنبه 14 شهریور 1392 نظرات (1)
روزگارنو: کار عجیبی که شاید رویای خیلی از انسان ها بوده ،پروار در آسمان آن هم مثل یک پرنده فارغ از هر تجملاتی.

فیلم ها و عکس های باور نکردنی نشان می دهد که یک آدم بسیار ریسک پذیر  و اهل خطر از کشور سوئیس با پوشیدن لباس پروازی که با موشک مزین شده بود دست به پرواز زده ،پروازی که به موازات حرکت یک بمب افکن باقی مانده از جنگ جهانی دوم صورت پذیرفته است.
این کار بسیار عجیب در نمایشگاه هوایی در ویسکاتن به انجام رسیده است البته نگرانی حاضرین از برخورد این مرد پر دل و جرأت با بال های هواپیمای 16 تنی که طول بال هایش به 105 فوت نیز می رسد بسیار زیاد بود.
خود این مرد عنوان کرده که این کار برایش مثل اسکس روی برف بوده و خیلی خوشحال است که توانسته در آسمان با خیالی آسوده حرکت کند.

تعداد صفحات : 16

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 153
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 52
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 72
  • بازدید ماه : 147
  • بازدید سال : 530
  • بازدید کلی : 46,061